belajar SEO

Tuesday, June 24, 2008

Belajar SEO - lesson 2

Seperti pada lesson 1 belajar SEO, perkara utama setelah kita membuat blog ialah untuk index kan dahulu blog kita di enjin carian. Blog belajar SEO saya ni baru diindexkan oleh enjin carian google sahaja, yang lain-lain yang telah saya submitkan masih belum mengindex blog [belajar SEO] ni. Kebiasaannya mereka akan mengindex blog.

Oh ya saya terlupa pada lesson 1 , kita mesti highlightkan keyword niche kita dengan boldkan keyword, membuat "" , menggunakan simbol [], highlight dengan warna seperti ini belajar SEO. Cara nak highlight dengan warna kuning ialah :

<span style="background-color: rgb(255, 255, 0);">keyword anda 
Tujuan kita highlight,bold dan sebagainya ialah untuk memberitahu enjin carian keyword ini adalah satu benda penting memudahkan enjin spider,robot,crawl etc mereka mengesan keyword kita.

Pada "belajar SEO" lesson kedua ini, adalah langkah seterusnya dalam kerja-kerja SEO sesuatu blog iaitu membuat backlink kepada blog/website yang mempunyai tarikan yang kuat dalam SEO seperti blog web2.0 dan website social bookmark.

Favorites
Google Bookmarks
Delicious
Digg
MySpace
Facebook
Yahoo MyWeb
StumbleUpon
Reddit
Newsvine
Technorati
Twitter
Propeller (Netscape)

dan banyak lagi, anda boleh buat carian sendiri.

Jika anda menggunakan Wordpress , boleh buat plugin social bookmark dengan download secara percuma di sini

Baiklah,setakat ni sahaja lesson 2 saya,lesson 3 akan menyusul. Untuk memastikan anda tidak ketinggalan jangan lupa subcribe melalui email blog belajar SEO ini.

Mari [belajar SEO]

Furl Tags:
, , , ,





Technorati Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,